در باره كلمه يهود چند نظر گفته شده است:
يك نظر اين است كه اين كلمه ، عربي نيست بلكه عبري است و از يهوه به معناي خدا گرفته شده است . (3)
بر اين پايه يهود به معناي قومي است كه يهوه را مي پرستند و ربطي به يهودا كه يكي از فرزندان حضرت يعقوب است ندارد .
به نظر برخي كلمه يهود از نام يهودا گرفته شده است و يهودا يكي از فرزندان حضرت يعقوب است و يهود به معناي نسل يهودا است و و چون بيشتر نسل يعقوب از
يهودا است به نسل فرزندان ديگريعقوب هم يهود گفته شده است . (4)
بر اين اساس يهود گفتن به اين دليل نيست كه همه يهود از نسل يهودا باشند بلكه چون نسل او بيشتر بود به اين جهت به همه يهود گفتند . ولی از نسل یعقوب هستند.
لذا نمی توان گفت که یهودیان فعلی در اسرائیل از نسل یعقوب نیستند بلکه باید گفت: علاوه بر یهودیان ممکن است مسیحیان و مسلمانان ساکن در اسرائیل نیز از نسل یعقوب باشند لذا اختصاص این سرزمین تنها به یهودیان ترجیج بلا مرجح است یعنی دلیلی ندارد که بگویم یهودیان ساکن در آنجا و حتی یهودیان خارج از آنجا از نسل یهودند ولی مسحیان و مسلمانان ساکن آنجا از نسل یعقوب نیستند.
1- دائره المعارف تشيع ج 3 ص 443 و بحار الانوار ج 12 ص265 ح 30 .
2- العنصريه اليهوديه ع الدكتور احمد بن عبد الله الزغيبي ص 178 و ص 61 .
3- اسلام و عقائد و آراء بشري ، يحيي نوري ص 395 چاپ چهارم سال 1353 .
4- العنصريه اليهوديه ص 61 .